Hyppää sisältöön
· Leena

Loistoristeilyt juhlii 15-vuotista taivaltaan

Alussa oli vain yksi saunajakkara ja Häämessut

Eihän sellainen ollut käynyt edes mielessä, että pieneen toimistoon saattaisi astella jopa kaksi asiakasta kerralla. Mutta niin vain eräänä päivänä Loistoristeilyt-yrityksen ovesta astui sisään kaksi minkkiturkkiin pukeutunutta rouvaa.
Myyntipäällikkö Raimo Kukkonen häkeltyi tilanteesta – asiakkaita varten oli toimistossa nimittäin vain yksi pieni saunajakkara. Mutta hätä ei ollut tämän näköinen. Kukkonen keksi antaa oman toimistotuolinsa toiselle rouvalle ja huikkasi lähtevänsä mukamas lounaalle.
”Rouvat jäivät istumaan sinne erikokoisille tuoleilleen, ja kulutin itse aikaa kävelemällä katua edestakaisin ja kurkkimalla ikkunastamme sisään. Rouvien asiointi kesti lopulta puolitoista tuntia”, Kukkonen muistelee syksyllä 15 vuotta täyttävän Loistoristeilyt-yrityksen alkutaivalta.
”Kun rouvat lopulta lähtivät, kävin hakemassa saman tien auton avaimet ja menin Ikeaan ostamaan lisää tuoleja.”

Kovat myyntitavoitteet

Pieni 27 neliön liiketila on tänä päivänä historiaa. Kahden miehen, Kukkosen ja toimitusjohtaja Kalevi Kuutschinin johtama yritys on kasvanut Suomen suurimmaksi loistoristeilyitä myyväksi matkatoimistoksi.
Työntekijöiden ja tuolien määrä on matkan varrella moninkertaistunut. Nyt asiakkaita voi askeltaa Arabianrannassa sijaitsevan yrityksen ovesta vaikka koripallojoukkueen verran kerralla.
Ja asiakkaita onkin riittänyt. Loistoristeilyt on Costa Cruisesin valtuutettu päämyyntiedustaja Suomessa, ja varustamo kutsuu joka vuosi parhaat myyjät risteilylle. Suomalaisyritys on saanut kutsun jo monta vuotta putkeen. ”Meidät on palkittu neljänä vuotena siitä, että olemme ylittäneet Costa Cruisesin myyntitavoitteet paremmin kuin yksikään muu matkatoimisto maailmassa”, Kukkonen sanoo.
Kovilla myyntiluvuilla on hintansa. Aina laivan juhlahumusta poistuessa varustamon edustajat taputtavat olkapäälle ja ojentavat seuraavan vuoden tavoitteet, luonnollisesti entistä kovemmat.

Karikkoinen alku

Loistoristeilyjen tarina sai alkunsa, kun Kalevi Kuutschin pohdiskeli 15 vuotta sitten matkailualan murrosta. Kuutschinilla oli oma yhden miehen yritys nimeltä ATC Cruises, ja hän toimi Costa Cruisesin Suomen päämyyntiedustajana.
Myynti tapahtui Kuutschinin valtuuttamien matkatoimistojen kautta – eikä se ollut helppoa. Online-shoppailu sai matkatoimistot yksi toisensa jälkeen sulkemaan ovensa.”Päätin silloin alkaa myydä matkoja suoraan itse”, Kuutschin muistelee.
Aisapariksi löytyi Air Finlandilla aiemmin työskennellyt Kukkonen, joka oli jäänyt työttömäksi työnantajansa konkurssin takia.
”Alku ei ollut helppo. Matkatoimistot olivat pulassa, loistoristeilijä Costa Concordia oli juuri uponnut Italiassa ja Air Finland konkurssissa. Mietimme, että joko antaudumme tai käärimme kunnolla hihat”, Kuutschin muistelee.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Tavallisille ihmisille

Siitä alkoi uurastus. Kaksikko panosti täysillä markkinointiin, ja Kukkonen alkoi kiertää ympäri Suomea esittelemässä Loistoristeilyjen Välimeren-matkoja. Kukkonen päätyi muun muassa maatalousmessuille ja häämessuille, josta löytyi yksi ainoa innokas pariskunta.
”Olimme jo valinneet pariskunnan kanssa hytit ja juomapaketit valmiiksi kunnes minulle selvisi, että he tekisivät matkan vasta kahdeksan vuoden päästä, kun molemmat ovat valmistuneet koulusta”, Kukkonen naurahtaa.
Tosin silloin ei naurattanut. Ahkera Suomen kiertäminen ja yleisötilaisuuksien pitäminen alkoi kuitenkin lopulta tuottaa tulosta.
Tärkeä virstanpylväs matkalla menestykseen oli Kukkosen ja Kuutschinin päätös keskittyä markkinoimaan loistoristeilyjä tavallisille ihmisille. Heille, jotka suuntasivat yleensä Rhodokselle. Nyt olisi tarjolla jotakin aivan erilaista.

Oma tyyli

”Hirveän näköistä”, Kukkoselle ja Kuutschinille todettiin monta kertaa yrityksen mainoksista. Olivathan ne vähän tuhnuisen näköisiä, mutta syystä. Kaksikko havaitsi, että monen tavallisen suomalaisen oli helpompi lähestyä amatöörimäisemmän näköisiä mainoksia kuin fiiniä ja briljeeraavaa loistoristeily-tyylittelyä.
”Päätimme myös, että laitamme risteilylle mukaan suomalaisen matkanjohtajan. Se laski niiden matkustajien, jotka eivät osaa kieliä, kynnystä lähteä mukaan”, Kukkonen sanoo.
Kukkonen hoiti yrityksen markkinoinnin, myi matkat ja kehui, että laivalla on mukana oikein mukava ja miellyttävä nuorimies matkanjohtajana.
”Sehän oli sitten minä.”
Kauppa alkoi käydä, hyvä maine levitä ja liiketilat sekä henkilökunnan määrä kasvaa. Juuri jälkimmäiselle Kukkonen ja Kuutschin antavat isoimman kiitoksen. Osaavat työntekijät, jotka kuuntelevat asiakasta vaikka tunnin, ovat yrityksen kivijalka.

Hyvin toimiva yhteistyö 

Kun Kuutschin aloitti Costa Cruisesin myyntiedustajana, hän kauppasi ensimmäisenä vuonna varustamon toiveiden mukaisesti matkan 25 suomalaiselle. Tänä vuonna Loistoristeilyt vie Costan laivoille 200 kertaa enemmän suomalaisia, yli 5 000.  
Costan lisäksi Loistoristeilyt myy kuuden muun varustamon risteilyjä. Välimerellä käyneitä asiakkaita haluaa seuraavaksi Karibialle, ehkä jopa jo Atlantin ylitykselle ja maailmanympärimatkalle.
”Olemme saaneet uskollisia asiakkaita, joille haluamme tarjota koko ajan enemmän. Järjestämme jo esimerkiksi erikoisristeilyitä Japaniin”, Kuutschin kertoo.
Entä miten johtajakaksikon välinen yhteistyö on sujunut 15 vuoden yhteisen matkan ajan? Oikein hyvin, Kukkonen kiittelee. Hänen ja Kuutschinin välillä vallitsee nimittäin kauhun tasapaino – pilke silmäkulmassa sanottuna.
”Kalevi on Roope Ankka, joka istuu kirstun päällä jopa ärsyttävän hanakasti. Minä puolestani shoppailen salassakin mainostilaa ja pidän huolta, että olen työmatkalla kun laskut tulevat”, Kukkonen naurahtaa.

Leena