Hyppää sisältöön
· Leena

Etuja asiakkaalle, kun hotellihuonetta ei siivota

Ekologisten toimintatapojen ja ympäristövastuun merkitys kasvaa jatkuvasti matkailussa.
Majoitustoiminnalla on suuri vaikutus matkailuteollisuudessa, muodostaahan se merkittävän osan sektorista.

Yhdysvaltojen hotellimarkkinoilla puhaltavat nyt ekologiset tuulet.Hotelliasiakkaalle annetaan etuja, mikäli huonetta ei tarvitse siivota päivittäin.

Etenkin nuoret asiakkaat kritisoivat päivittäin tapahtuvaa pyyhkeiden ja lakanoiden vaihtoa, sillä se kuormittaa ympäristöä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Pioneeri on Seattlen Sheraton, jolla toimintatapa on ollut käytössä vuodesta 2008.

Kun Marriott 2016 hankki omistukseensa Starwoodin, he ottivat tavan käyttöön 20 hotelliketjussa Yhdysvalloissa.

”Asiakas, joka ei halua siivousta, saa lahjaksi 500 Starpoints-pistettä tai 5 dollarin lahjakortin hotellin ravintoloihin.

”Make a Green Choice”-ohjelma on todella suosittu. Entistä useammat asiakkaat ovat tietoisia, että vettä, energiaa ja muita resursseja tulee säästää”, kertoo Rizka Budiati-Szkutnik Seattlen Sheraton hotellista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Sometietojen mukaan Walt Disney Wordin hotelleissa asiakas saa myös lahjakortin, mikäli hän ei tarvitse ”mousecleaning”, kuten huonesiivousta heillä kutsutaan.

Samoin Caesars Entertainmentin hotelleissa Las Vegasissa annetaan etuja.

MMGY Globalin tekemän ”2017 – 2018 Portrait of American Travelres” mukaan 13 prosenttia amerikkalaisista matkailijoista sanoo valinneensa matkapalvelujen tarjoajan ympäristönäkökohtien vuoksi.

Vastaavasti 38 prosenttia olisi valmis maksamaan enemmän matkapalveluiden tuottajalle, joka osoittaa ympäristövastuuta.

 

Timo Kauppinen

 

Leena