Hyppää sisältöön
· Leena

Hiilijalanjäljellä mitattuna: parhaat ja heikoimmat lentoyhtiöt

BBC:n mukaan uusi raportti osoittaa, että käynnissä olevasta ilmastomuutoksesta huolimatta vain yksi lentoyhtiö ottaa hiilidioksidipäästöt tosissaan. Tutkimuksessa oli kuitenkin mukana vain 20 lentoyhtiötä, ulkopuolelle jäivät mm. Finnair ja charter-lentoyhtiöt.

BBC raportoi London School of Economicsin tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan halpalentoyhtiö easyJet olisi ainoa lentoyhtiö, joka tosissaan yrittää vähentää hiilidioksidipäästöjä. Yhtiön lentokoneiden odotetaan aiheuttavan 75 g hiilidioksidia matkustajakilometriä kohti vuonna 2020. Korean Air sijoittui viimeiseksi 172 g päästöillään.

Muita yhtiöitä, joiden päästövähennyssuunnitelmat on arvioitu heikoiksi ovat Air China, China Southern, Singapore Airlines ja Turkish Airlines.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tutkimusraportin mukaan easyJetin päästöt ovat vuonna 2020 yli puolet pienemmät kuin monen muun lentoyhtiön ja tämä johtuu yhtiön modernista kalustosta sekä toimintatavasta täyttää jokainen paikka.

Ilmailualan yleiset tavoitteet ovat korkealla

Ilmailualalla on tavoitteena jäädyttää kokonaispäästöjen määrä vuoteen 2020 ja puolittaa ne vuoteen 2050 mennessä, mutta tutkimusraportin mukaan tavoitteet eivät tällä menolla näytä toteutuvan. Tutkimuksen taustalla olevilla rahoittajilla on selkeä viesti lentoyhtiöille: vähennyssuunnitelmien tulee kantaa pitkällä aikavälillä, aina vuoteen 2030 ja eteenpäin.

Finnairilla tavoiteasetanta on tehty omiin päästövähennyksiin välille 2013-2020, jonka jälkeen yhtiö on sitoutunut alan yleiseen tavoitteeseen, johon lasketaan lentoyhtiön omat vähennykset sekä ulkopuoliset kompensoinnit.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Raportin mukaan hiilidioksidin vähennyssuunnitelmat nojaavat liikaa kiistanalaisiin keinoihin kompensoida päästöjä, kuten puiden istutukseen. Päästöjen kompensointi ei heidän mukaansa ole vaihtoehto selkeälle strategialle päästöjen vähentämiseen.

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö kertoo BBC:lle alan hiilidioksidipäästöjen olevan oikealla tiellä. Kuitenkin samaan aikaan, kun lentokoneet kuluttavat vähemmän polttoainetta, matkustajamääriin ennustetaan valtavaa kasvua. Ja toisaalta, halpalentoyhtiö easyJetin tapa täyttää koneensa hintavetoisesti kannustaa uusia sukupolvia lentämään enemmän.

London School of Economicsin tutkimukseen päästövähennyssuunnitelmista pääsi mukaan 20 lentoyhtiötä, joista parhaiten pärjäsi easyJet.
Lue lisää

Voittoa tavoittelematon, päästökauppaan erikoistunut Atmosfair on tehnyt lentoyhtiöiden toteutuneisiin päästöihin perustuvaa rankkausta jo vuosikaudet. Sen tavoitteena on tehdä päästötehokkuudesta lentoyhtiöille kilpailutekijä.

Atmosfair jättää halpalentoyhtiöt ”omaan sarjaansa” siitä johtuen, että ne saavat usein halvat hinnat mahdollistavia tukia, joiden seurauksena ylimääräisiä lentokilometrejä syntyy paikoista, joista muuten ei olisi riittävästi kysyntää.

Atmosfairin rankingin kärjessä ovat vuodesta toiseen charter-lentoyhtiöt, joilla tehokkuus perustuu suoriin lentoihin ja korkeaan täyttöasteeseen.

Lisätietoa Atmosfairin sivuilta.

 

Anu-Eveliina Mattila
Leena