Kerrottu tarina ei riitä – asiakas haluaa mukaan tarinaan

Kolumnin on kirjoittanut tarinallistaja Anne Kalliomäki.

 

Tuntuuko, että tarinoita kuuluu joka tuutista? Kyllästyttääkö sinua matkailualan ammattilaisena puhe tarinoiden voimasta?

Eipä ihme, sillä tarinoita hyödynnetään matkailualalla paljon ja niiden merkitys on elämyksiä tuottavalla alalla keskeinen.

Moni matkailuyritys tyytyy kuitenkin vain kertomaan tarinaa niin tekstin, kuvien, videon ja äänen keinoin. Tarinallistajana haluan haastaa toimijoita  pidemmälle tarinan hyödyntämiseen. Asiakas haluaa itse mukaan tarinaan! Omassa työssäni olen päässyt mahdollistamaan tätä esimerkiksi Jättiläisenmaassa ja Lumiukkomaailmassa, joissa asiakas on otettu mukaan kokemaan jättiläisten ja lumiukkojen elämää.

Tarinallistaminen eli tarinalähtöinen muotoilu on yrityksen toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä asiakasta osallistavan tarinan muotoon. Siinä tarinaa toteutetaan kaikilla tasoilla niin digitaalisessa kuin fyysisessäkin palveluympäristössä, palveluprosessien eri vaiheissa ja markkinointiviestinnän eri kanavissa.

Teknologinen muutos on kuluneen vuosikymmenen aikana luonut vauhdilla uusia mahdollisuuksia ja tarpeita tarinan kautta muotoilemiseen. Esimerkiksi kelpaa vaikkapa Valolla viritetty Jyväskylä -illallinen -konsepti. Se yhdistää pelillisen mobiiliopastuksen ja ravintolaelämyksen yhdeksi tuotteeksi, joka on liimattu yhteen tarinan juonella. Näin digitaalinen ja fyysinen asiakaskokemus yhdistyvät tarinan juonen avulla. Hullu Porossa puolestaan sähköiset ruokalistat tarjoavat mahdollisuuden viedä annoksiin liittyviä tarinoita ravintola-asiakkaan pöytään.

Tarinallistamalla seis samistelulle

Persoonallisuudella ja paikallisuudella on koko ajan enemmän arvoa matkailutuotteissa. Matkailuyrityksiä vaivaa kuitenkin usein samistelu: otetaan mallia naapurista, vaikka pitäisi keskittyä rohkeasti luomaan omaa elämystä tavalla, johon muut eivät pysty.

Ydintarina auttaa meitä tunnistamaan oman juttumme ja erottumaan rohkeasti. Tarinallistamalla voimme tuotteistaa yrityksemme omat palvelut osaksi alueen tarinaa.

Pitämissäni tarinapajoissa ympäri Suomea tapahtuukin usein voimaantumista, kun alueen omalaatuisia ja ainutlaatuisia tarinan aihioita tunnistetaan ja otetaan käyttöön alueen brändin rakentamisen ja  yritysten palvelumuotoilun lähtökohdaksi.

 

Kirjoittajan esittely:

Suomessa kehitetty palvelumuotoilun menetelmä tarinallistaminen on ollut yritysten käytössä vuosikymmenen. Menetelmän takana on tarinallistaja Anne Kalliomäki. Kalliomäki on kysytty kouluttaja ja yritysten tarinallistamisen kumppani erityisesti matkailualalla Suomessa. Hän on myös osa Visit Finland akatemian valmentajien verkostoa.

X