_Star Clippers vie sinne, minne isot alukset eivät pääse

 Star Clippers –varustamolla on kolme klipperiä, jotka ruotsalainen Mikael Krafft rakennutti omasta intohimostaan vanhanajan purjealuksiin ja antaakseen niille, joilla ei ole omaa purjevenettä, mahdollisuuden kokea purjehduksen romantiikkaa. Ja kun kuusitoista erikokoista purjetta on nostettu ylös, kun alus lipuu ääneti merta halkoen, ja kun aurinko luo viimesäteitään valkoisina hohtaviin purjeisiin, voi hyvin ymmärtää Krafftin intohimon.

 

Vangeliksen mahtipontinen kappale 1492 alkaa soimaan. Aurinko on laskeutumassa ja ihmiset ovat kerääntyneet purjealuksen kannelle, kuten joka ilta kello kuusi. On purjeiden noston aika. Purjeet paukkuvat leppeässä iltatuulessa ja hetki on maaginen.
Peter Kissner on kuullut Vangeliksen kappaleen jo lähes kuusituhatta kertaa. Hän on Star Flyerin risteilyisäntä.

Risteilyisäntä Peter kertoo seuraavan päivän ohjelmasta.

Meren kutsu

Saksalainen, tai kuten hän itse korjaa, baijerilainen, Peter Kissner on yksi Star Clipers –varustamon pitkäaikaisimpia työntekijöitä. Hän on työskennellyt aluksella jo 24 vuotta; ”harrastukseni on työni”. Peter luki yliopistossa kansainvälistä politiikkaa, lähti käymään merillä ja jäi.
”Olin vähän aikaa muilla risteilijöillä, mutta kun kerran astuin purjealukseen, niin tänne jäin. Täällä ollaan meren kanssa yhtä.”

Kolmen aluksen laivasto

Star Clippersillä on tällä hetkellä kolme purjealusta, sisaralukset Star Flyer ja Star Clipper sekä suurin, viisimastoinen Royal Clipper. Neljännen piti valmistua viime vuonna, mutta sen valmistumisesta ei toistaiseksi hiiskuta mitään.
Star Clippersin alukset purjehtivat parhaita vuodenaikoja seuraillen Karibialla, Välimerellä ja Kaakkois-Aasiassa. ”Omat suosikkireittini löytyvät Kaakkois-Aasiasta mutta myös merten ylitykset, siirtymäpurjehdukset ovat oma lukunsa. Ne ovat hyvin terapeuttisia, parasta lääkettä mielenrauhan löytymiselle. Yksi matkustaja vertasikin matkaa terapeutilla käynteihin. Parin viikon aikana ehtii selvittää päässään monta asiaa. Ja hintakin on suurin piirtein sama”, Peter nauraa.

Baarikannella harjoiteltiin mm. solmujen tekoa.

Ohjelmaa riittää

Rutiinit aluksilla toistuvat päivästä toiseen. Monilla jää matkalukemiseksi otettu kirja lukematta. Kun ollaan aluksella, ohjelmaa riittää; luentoja, merimiessolmujen tekoa, pyyhetaiteen tekoa, konehuonekäyntejä, tähtien tunnistamista jne. Illallisen jälkeen on iltaohjelmaa; paikallisia tanssiesityksiä, talent showta, tanssia jne.
Aamiaisen, lounaan, kello viiden välipalan ja illallisen välissä käydään maissa ja retkillä. Pikkusaarille tuodaan alukselta kajakit, paddle boardit, surffilaudat jne. Niitä voi käyttää maksutta. Snorklausvälineet on saatu jo ensimmäisenä päivänä ja ne ovat käytössäsi koko viikon.
Osassa kohteista on tarjolla retkiä. Thaimaan rannikon risteilyllä käytiin mm. Langkawilla, missä oli tarjolla mm. saarikierros, 108 euroa sekä vaellusretki ja koskenlaskua, 119 euroa. Yhtenä päivänä oli retki myös James Bond –saarelle, 115 euroa.

Matkustajat saivat ottaa osaa purjeiden nostoon.

Suunnittelussa mukana

Varustamon perustaja, ruotsalainen Mikael Krafft, on itse ollut vaimonsa kanssa suunnittelemassa aluksia. He ovat viettäneet paljon aikaa merillä purjehtien ja osaavat ottaa aluksen pienetkin tilat hyvin haltuun. Hytit on suunniteltu pieniä yksityiskohtia myöten.
Vaikka tilat ovat pienet, löytyy paikka kaikelle tarpeelliselle. Matkalaukut mahtuvat hyvin sängyn alle, vaatekaapeissa on hyvin tilaa ja tarpeeksi henkareita, uimapuvuille löytyy kuivausnaru, kylpyhuoneessa löytyy kulmakaappi purnukoille ja pienen tilan suihkukin tuntuu tarpeeksi tilavalta. Ja sängyn vierestä löytyy juuri tarpeeksi tilaa lehdelle tai kirjalle, vaikka se jäisikin lukematta.
Mikael Krafftin vaimo on valinnut hyttien tekstiilit, jotka hyvälaatuisina kestävät kovaa kulutusta ja tuovat merellistä tunnelmaa.

Ruokasalissa tarjoillaan lounaalla buffet, rennoissa merkeissä.

Paljon Teak-puuta

Kun Mikael Krafft kolmisenkymmentä vuotta sitten perusti Star Clippersin, hän halusi elvyttää menneiden aikojen kauniiden purjealusten aikakauden. Intohimoisena purjehtijana hän halusi jakaa purjehduksen antaman vapauden ja elämyksen tunteen kaikkien kanssa. Keskinkertaisuus ei riittänyt vaan matkustajille piti antaa parasta.
Ja se näkyy aluksen suunnittelussa ja sisustuksessa sekä myös palvelussa.
Alusten perinteiseen tapaan tehdyt teakpuiset kannet ja teakpuiset sisustukset huokuvat purjehduksen glamouria. Tekstiilit on tarkkaan valittu ja merellinen astiasto on Anna Krafftin suunnittelema.
Baarissa saa juomansa oikeista laseista, mitä matkustajat arvostavat. Lasien kanssa osataan olla varovaisia.

Välillä lounas on katettu myös baarikannelle.

Rentoa yhteiseloa

Niin aamiaistarjoilu, lounas kuin illallinenkin kestävät kaksi tuntia. Tulet kuin tulet ja istut kenen kanssa haluat. Mikäli haluat tutustua muihin kanssamatkustajiin, hovimestari kysyy pöytäseurueen kielitoivomuksen ja ohjaa senkieliseen pöytään. Aamiaisella ja lounaalla ihmiset tuppaavat syömään omissa oloissaan, mutta illallisella seurustellaan.
Aamulla ja lounaalla on buffet, illalla á la carte. Pieni hauska yksityiskohta on, että vähän ennen illallista osa alkuruoista ja kaikki kolme pääruokavaihtoehtoa ovat nähtävillä pianobaarissa. Siitä on helppo valita mitä tahtoo.
Tunnelma ja pukeutuminen ovat laivalla rentoja. Shortseissa ja kesämekoissa mennään päivät, mutta illalla laitetaan siistimpää ylle. Muuta pukeutumistoivetta ei kuitenkaan ole, kuin että illalliselle ei toivota shortseja ja miehillä pitäisi olla kaulukselliset paidat. Kravatit, pikkutakit ja iltamekot voi jättää kotiin.
Yhtenä iltana aluksella oli Captain’s Dinner, yhtenä iltana merirosvoteema ja viimeisenä iltana ”white night”.
Juomat aluksella ovat kohtuuhintaisia; viinipullot alkaen parikymppiä, olut 3,50 ja drinkit 5,80.

Kapteeni Yuriy Slastenin.

Edwin ja Robert elementissään.

Kansallisuuksien kirjo

Edwin ja Robert ovat filippiiniläisiä baarimikkoja, joilla hymy on herkässä. Heidän lisäkseen baarissa työskentelee kolmas filippiino Ariel sekä Ukrainan Odessasta kotoisin oleva Sergey. Baarin lisäksi he hoitavat juomat myös lounaalla ja illallisella.
Edwin on juuri palannut lomalta ja edessä on 10 kuukauden pesti, ilman vapaapäiviä. Pestin jälkeen pidetään muutama kuukausi vapaata, käydään kotona, ja allekirjoitetaan seuraava pesti, taas kymmenen kuukautta.
”Pestien pituudet vaihtelevat työnkuvan mukaan. Minä teen neljä kuukautta töitä ja pidän kaksi vapaata”, kertoo Peter.
Star Flyerin miehistössä työskentelee 72 henkilöä lähes 50 eri kansallisuudesta. Suuri osa Filippiineiltä ja Indonesiasta. Kapteeni Yuriy Slastenin on Ukrainasta.

Pienellä aluksella pääsee pienille saarille.

Pelastusveneitä käytettiin rantautumiseen.

Koh Kradan.

Täydellinen irtiotto

Risteilin Star Flyerilla tammikuun lopulla Thaimaan saaristossa. Lähdimme purjehdukselle Phuketin Patong Beachiltä, purjehdimme Thaimaan kuvankauniille pikku saarille ja kävimme Malesian Langkawilla.
Matka oli ikimuistoinen. Päivät soljuivat eteenpäin snorklaillen Thaimaan kirkkaissa ”akvaariovesissä”, lähes tyhjillä hiekkarannoilla kävellen ja aurinkoa ottaen, melontaretkiä tehden ja lämmöstä nauttien.
Auringonlaskun aikaan matkustajat kokoontuivat kannelle nauttimaan aperitiiveja, ihailemaan purjeiden nostoa ja kuuntelemaan Vangeliksen mahtavaa musiikkia.
Illallisella tutustuttiin kanssamatkustajiin; saksalaisiin, britteihin, amerikkalaisiin, italialaisiin, itävaltalaisiin jne.
Ilta päättyi tumman tähtitaivaan alla filippiiniläisen Melin säveliä kuunnellessa ja saattoipa joku tanssiakin.

Lisätietoa risteilyistä www.starclippers.com

 

Leena Aalto, Thaimaa
2019

Articles

Find More  

Korean Air luopumassa ensimmäisestä luokasta

Korean Air on liittymässä niiden lentoyhtiöiden joukkoon, jotka eivät enää tarjoa ensimmäistä matkustusluokkaa. Yhtiön uusi CEO Walter Cho, joka seuraa yhtiön johtajana edesmennyttä isäänsä Cho Yang-ho:ta, on kertonut, että Korean Air luopuu ensimmäisestä luokastaan 27 reitillä. Ne myydään nyt bisnesluokan paikkoina. Kyseiset reitit operoidaan A330 sekä Boeing 777 ja 787 -koneilla. Korean Airilla on ensimmäinen luokka vielä lähes 40 kansainvälisellä …

Continue reading  

Raffles avasi Malediiveilla

Raffles on avannut ensimmäisen hotellinsa Malediiveille. Raffles Maldives Meradhoo sijaitsee Gaafu Alifun atollilla.  Alue koostuu kahdesta osasta – Raffles Royal Residencestä sekä erillisestä Overwater Villas & Residences -alueesta. Hotellilla on  21 ylellistä huvilaa, joissa kaikissa on oma, yksityinen allas. Raffles Maldives Meradhoo tarjoaa useita gastronomisia herkkuja Thari- ja The Firepit -ravintoloissaan. Yuzu-fuusioravintolassa tarjoillaan puolestaan perulais- ja japanilaisvaikutteisia ruokia. Yapa Sunset …

Continue reading  

Indonesian Komodon saari suljetaan?

Indonesian viranomaiset ovat pohtineet Komodon saaren sulkemista ensi vuonna. Saari on Unescon maailmanperintökohde. Saari on tunnettu isoista Komodon varaaneista, joiden sanotaan olevan maailman suurimpia eläviä liskoja. Komodon lisäksi liskot elävät myös viereisellä, pienemmällä Rinca-saarelta. Ne painavat jopa 90 kiloa ja ovat aikuisina lähes kolmen metrin pituisia. Uhattuna olleessaan liskot sylkevät. Niiden sylki on myrkyllistä ja jopa vaarallista. Indonesian viranomaiset saivat …

Continue reading  

Finnair Pekingin uudelle kentälle

Finnair lisää syksyllä lentoja Pekingiin. Uudet lennot lennetään syyskuun lopulla avattavalle Daxingin (PKX) lentokentälle. Finnair aloittaa lennot uudelle kentälle 3. marraskuuta alkaen. Lennot operoidaan maanantaisin, keskiviikkoisin ja sunnuntaisin Airbus A330 -koneella.   Uusi kenttä on Pekingin kolmas lentoasema, ja se sijaitsee noin 50 kilometrin päässä Tiananmenin aukiosta. Kentältä pääsee kaupunkiin uudella metrolinjalla. Daxingin heksagonin muotoinen lentokenttä on maailman suurin terminaalirakennus. Kentällä …

Continue reading  
X