_Star Clippers vie sinne, minne isot alukset eivät pääse

 Star Clippers –varustamolla on kolme klipperiä, jotka ruotsalainen Mikael Krafft rakennutti omasta intohimostaan vanhanajan purjealuksiin ja antaakseen niille, joilla ei ole omaa purjevenettä, mahdollisuuden kokea purjehduksen romantiikkaa. Ja kun kuusitoista erikokoista purjetta on nostettu ylös, kun alus lipuu ääneti merta halkoen, ja kun aurinko luo viimesäteitään valkoisina hohtaviin purjeisiin, voi hyvin ymmärtää Krafftin intohimon.

 

Vangeliksen mahtipontinen kappale 1492 alkaa soimaan. Aurinko on laskeutumassa ja ihmiset ovat kerääntyneet purjealuksen kannelle, kuten joka ilta kello kuusi. On purjeiden noston aika. Purjeet paukkuvat leppeässä iltatuulessa ja hetki on maaginen.
Peter Kissner on kuullut Vangeliksen kappaleen jo lähes kuusituhatta kertaa. Hän on Star Flyerin risteilyisäntä.

Risteilyisäntä Peter kertoo seuraavan päivän ohjelmasta.

Meren kutsu

Saksalainen, tai kuten hän itse korjaa, baijerilainen, Peter Kissner on yksi Star Clipers –varustamon pitkäaikaisimpia työntekijöitä. Hän on työskennellyt aluksella jo 24 vuotta; ”harrastukseni on työni”. Peter luki yliopistossa kansainvälistä politiikkaa, lähti käymään merillä ja jäi.
”Olin vähän aikaa muilla risteilijöillä, mutta kun kerran astuin purjealukseen, niin tänne jäin. Täällä ollaan meren kanssa yhtä.”

Kolmen aluksen laivasto

Star Clippersillä on tällä hetkellä kolme purjealusta, sisaralukset Star Flyer ja Star Clipper sekä suurin, viisimastoinen Royal Clipper. Neljännen piti valmistua viime vuonna, mutta sen valmistumisesta ei toistaiseksi hiiskuta mitään.
Star Clippersin alukset purjehtivat parhaita vuodenaikoja seuraillen Karibialla, Välimerellä ja Kaakkois-Aasiassa. ”Omat suosikkireittini löytyvät Kaakkois-Aasiasta mutta myös merten ylitykset, siirtymäpurjehdukset ovat oma lukunsa. Ne ovat hyvin terapeuttisia, parasta lääkettä mielenrauhan löytymiselle. Yksi matkustaja vertasikin matkaa terapeutilla käynteihin. Parin viikon aikana ehtii selvittää päässään monta asiaa. Ja hintakin on suurin piirtein sama”, Peter nauraa.

Baarikannella harjoiteltiin mm. solmujen tekoa.

Ohjelmaa riittää

Rutiinit aluksilla toistuvat päivästä toiseen. Monilla jää matkalukemiseksi otettu kirja lukematta. Kun ollaan aluksella, ohjelmaa riittää; luentoja, merimiessolmujen tekoa, pyyhetaiteen tekoa, konehuonekäyntejä, tähtien tunnistamista jne. Illallisen jälkeen on iltaohjelmaa; paikallisia tanssiesityksiä, talent showta, tanssia jne.
Aamiaisen, lounaan, kello viiden välipalan ja illallisen välissä käydään maissa ja retkillä. Pikkusaarille tuodaan alukselta kajakit, paddle boardit, surffilaudat jne. Niitä voi käyttää maksutta. Snorklausvälineet on saatu jo ensimmäisenä päivänä ja ne ovat käytössäsi koko viikon.
Osassa kohteista on tarjolla retkiä. Thaimaan rannikon risteilyllä käytiin mm. Langkawilla, missä oli tarjolla mm. saarikierros, 108 euroa sekä vaellusretki ja koskenlaskua, 119 euroa. Yhtenä päivänä oli retki myös James Bond –saarelle, 115 euroa.

Matkustajat saivat ottaa osaa purjeiden nostoon.

Suunnittelussa mukana

Varustamon perustaja, ruotsalainen Mikael Krafft, on itse ollut vaimonsa kanssa suunnittelemassa aluksia. He ovat viettäneet paljon aikaa merillä purjehtien ja osaavat ottaa aluksen pienetkin tilat hyvin haltuun. Hytit on suunniteltu pieniä yksityiskohtia myöten.
Vaikka tilat ovat pienet, löytyy paikka kaikelle tarpeelliselle. Matkalaukut mahtuvat hyvin sängyn alle, vaatekaapeissa on hyvin tilaa ja tarpeeksi henkareita, uimapuvuille löytyy kuivausnaru, kylpyhuoneessa löytyy kulmakaappi purnukoille ja pienen tilan suihkukin tuntuu tarpeeksi tilavalta. Ja sängyn vierestä löytyy juuri tarpeeksi tilaa lehdelle tai kirjalle, vaikka se jäisikin lukematta.
Mikael Krafftin vaimo on valinnut hyttien tekstiilit, jotka hyvälaatuisina kestävät kovaa kulutusta ja tuovat merellistä tunnelmaa.

Ruokasalissa tarjoillaan lounaalla buffet, rennoissa merkeissä.

Paljon Teak-puuta

Kun Mikael Krafft kolmisenkymmentä vuotta sitten perusti Star Clippersin, hän halusi elvyttää menneiden aikojen kauniiden purjealusten aikakauden. Intohimoisena purjehtijana hän halusi jakaa purjehduksen antaman vapauden ja elämyksen tunteen kaikkien kanssa. Keskinkertaisuus ei riittänyt vaan matkustajille piti antaa parasta.
Ja se näkyy aluksen suunnittelussa ja sisustuksessa sekä myös palvelussa.
Alusten perinteiseen tapaan tehdyt teakpuiset kannet ja teakpuiset sisustukset huokuvat purjehduksen glamouria. Tekstiilit on tarkkaan valittu ja merellinen astiasto on Anna Krafftin suunnittelema.
Baarissa saa juomansa oikeista laseista, mitä matkustajat arvostavat. Lasien kanssa osataan olla varovaisia.

Välillä lounas on katettu myös baarikannelle.

Rentoa yhteiseloa

Niin aamiaistarjoilu, lounas kuin illallinenkin kestävät kaksi tuntia. Tulet kuin tulet ja istut kenen kanssa haluat. Mikäli haluat tutustua muihin kanssamatkustajiin, hovimestari kysyy pöytäseurueen kielitoivomuksen ja ohjaa senkieliseen pöytään. Aamiaisella ja lounaalla ihmiset tuppaavat syömään omissa oloissaan, mutta illallisella seurustellaan.
Aamulla ja lounaalla on buffet, illalla á la carte. Pieni hauska yksityiskohta on, että vähän ennen illallista osa alkuruoista ja kaikki kolme pääruokavaihtoehtoa ovat nähtävillä pianobaarissa. Siitä on helppo valita mitä tahtoo.
Tunnelma ja pukeutuminen ovat laivalla rentoja. Shortseissa ja kesämekoissa mennään päivät, mutta illalla laitetaan siistimpää ylle. Muuta pukeutumistoivetta ei kuitenkaan ole, kuin että illalliselle ei toivota shortseja ja miehillä pitäisi olla kaulukselliset paidat. Kravatit, pikkutakit ja iltamekot voi jättää kotiin.
Yhtenä iltana aluksella oli Captain’s Dinner, yhtenä iltana merirosvoteema ja viimeisenä iltana ”white night”.
Juomat aluksella ovat kohtuuhintaisia; viinipullot alkaen parikymppiä, olut 3,50 ja drinkit 5,80.

Kapteeni Yuriy Slastenin.

Edwin ja Robert elementissään.

Kansallisuuksien kirjo

Edwin ja Robert ovat filippiiniläisiä baarimikkoja, joilla hymy on herkässä. Heidän lisäkseen baarissa työskentelee kolmas filippiino Ariel sekä Ukrainan Odessasta kotoisin oleva Sergey. Baarin lisäksi he hoitavat juomat myös lounaalla ja illallisella.
Edwin on juuri palannut lomalta ja edessä on 10 kuukauden pesti, ilman vapaapäiviä. Pestin jälkeen pidetään muutama kuukausi vapaata, käydään kotona, ja allekirjoitetaan seuraava pesti, taas kymmenen kuukautta.
”Pestien pituudet vaihtelevat työnkuvan mukaan. Minä teen neljä kuukautta töitä ja pidän kaksi vapaata”, kertoo Peter.
Star Flyerin miehistössä työskentelee 72 henkilöä lähes 50 eri kansallisuudesta. Suuri osa Filippiineiltä ja Indonesiasta. Kapteeni Yuriy Slastenin on Ukrainasta.

Pienellä aluksella pääsee pienille saarille.

Pelastusveneitä käytettiin rantautumiseen.

Koh Kradan.

Täydellinen irtiotto

Risteilin Star Flyerilla tammikuun lopulla Thaimaan saaristossa. Lähdimme purjehdukselle Phuketin Patong Beachiltä, purjehdimme Thaimaan kuvankauniille pikku saarille ja kävimme Malesian Langkawilla.
Matka oli ikimuistoinen. Päivät soljuivat eteenpäin snorklaillen Thaimaan kirkkaissa ”akvaariovesissä”, lähes tyhjillä hiekkarannoilla kävellen ja aurinkoa ottaen, melontaretkiä tehden ja lämmöstä nauttien.
Auringonlaskun aikaan matkustajat kokoontuivat kannelle nauttimaan aperitiiveja, ihailemaan purjeiden nostoa ja kuuntelemaan Vangeliksen mahtavaa musiikkia.
Illallisella tutustuttiin kanssamatkustajiin; saksalaisiin, britteihin, amerikkalaisiin, italialaisiin, itävaltalaisiin jne.
Ilta päättyi tumman tähtitaivaan alla filippiiniläisen Melin säveliä kuunnellessa ja saattoipa joku tanssiakin.

Lisätietoa risteilyistä www.starclippers.com

 

Leena Aalto, Thaimaa
2019

Articles

Find More  

Finnair ja China Southern codeshare-yhteistyöhön

Finnair ja kiinalainen China Southern ovat sopineet codeshare-kumppanuudesta 1. kesäkuuta 2019 alkaen. Yhteistyön myötä Finnairin reittiverkosto Kiinassa kasvaa viidellä uudella kohteella, ja yhteistyö tarjoaa asiakkaille sujuvat jatkoyhteydet Guangzhousta China Southernin lennoilla seuraaviin kaupunkeihin: Changsha (CSX) Chongqing (CKG) Hangzhou (HGH) Nanjing (NKG) Sanya (SYX) Wenzhou (WNZ) Xiamen (XMN) Xi´an (XIY) Lisäksi China Southernin koodi CZ lisätään Finnairin lennoille Helsingistä seuraaviin kohteisiin …

Continue reading  

Kuninkaallinen tilaisuus Thaimaassa

Tulevana viikonloppuna 4.-6.toukokuuta on Bangkokissa mahdollisuus nähdä harvinainen tapahtuma. Maan uusin kuningas, King Rama X kruunataan. Tapahtuma sulkee pääkaupungissa useita katuja, erityisesti Kuninkaallisen palatsin läheisyydessä. Lokakuussa 2016 vallan perinyt King Maha Vajiralongkorn kruunataan viikonloppuna virallisesti kuningas Rama X:ksi. Tarkkaan määritelty tapahtumasarja alkaa jo 2. toukokuuta ja päättyy 6. toukokuuta, joka on Thaimaassa julistettu vapaapäiväksi.

Continue reading  

Dubain suosio jatkuu

Dubaista ja sen naapuriemiraateista on tullut suosittuja matkakohteita. Reilun kuuden tunnin lento samaan aikavyöhykkeeseen ja aina jotain uutta tarjoava alue kiinnostaa. Aurinkoinen keli ja miellyttävä lämpö, kesäkuukausia lukuun ottamatta, kiehtovat suomalaisia. Dubai valmistuu vauhdilla Expo 2020 -tapahtumaan, joka järjestetään 20.10.-10.4.2020. ”Kaikista maailman nostokurjista 25 % on nyt Dubaissa”, kertoo Dubaita Pohjoismaissa edustavan Atlantic Linkin Karin Gert Nielsen. Dubai laittaa Expoon …

Continue reading  

Kimpton Hotels laajenee Eurooppaan ja Aasiaan

Vahvasti USAn markkinoilla tunnettuutta saanut Kimpton Hotels & Restaurants kävi myyntikäynnillä Helsingissä. Ketju on nykyisin IHG:n (Intercontinentals Hotel Group) omistuksessa, mutta toimii Kimptonin nimellä. Monet hotellit tunnetaan omilla nimillään, eikä Kimpton Hotelsin nimeä välttämättä edes mainita. Hotellit haluavat profiloitua yksilöllisinä hotelleina eikä niinkään ketjuna. Kimpton hotelleja löytyy ympäri Amerikkaa, monessa suuremmassa kohteessa useampikin, mistä valita. Kaikilla on omat erityispiirteensä, mutta …

Continue reading  
X