Hyppää sisältöön
· Leena

Kuusamon lentoasema kiinni 12.- 30.8.

Kuusamon lentoaseman remontti sulkee kiitotien maanantaina 12. elokuuta.
Uusi kiitotie avataan liikenteelle jälleen lauantaina 31. elokuuta.

Remontin ajan Finavia tarjoaa bussiyhteyden Kuusamon ja Rovaniemen lentoasemien välillä. Kuljetus on maksuton. Bussikuljetusten aikataulut saa Finavian verkkosivuilta.

”Teemme Kuusamon lentoasemalla tänä kesänä kiitotien uudelleenpinnoituksen ja lennot jäävät sen vuoksi tauolle. Olemme valinneet asfalttitöiden ajankohdan siten, että vaikutukset lentoliikenteelle olisivat mahdollisimman vähäiset. Pahoittelemme matkustajille ja lentoyhtiöille aiheutuvia häiriöitä”, sanoo Finavian verkostolentoasemien liiketoiminnasta vastaava johtaja Jani Jolkkonen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kuusamon lentoaseman kiitotien pinnoitus on osa vuotuista ylläpitokorjausta

Finavian lentoasemilla kiitotiet ovat keskimäärin 2,5 kilometriä pitkiä ja 45-60 metriä leveitä. Kuusamon lentoaseman kiitotie osuu juuri näihin keskiarvoihin: pituutta on 2 500 metriä ja leveyttä 45 metriä.

Kiitotien ylläpito vaatii paljon osaamista ja isoja investointeja. Jolkkonen kertoo, että elokuun remonttia tehdään talven aiheuttamien vaurioiden korjaamiseksi. Varsinainen peruskorjaus on vasta suunnitteilla. Se ajoittuu aikaisintaan muutaman vuoden päähän.

Elokuussa Kuusamon lentoasemalla toteutettava uudelleen pinnoitus maksaa liki miljoona euroa. Kiitotien peruskorjaus sen sijaan on selkeästi isompi investointi, noin 10-15 miljoonaa euroa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Asfalttia vai betonia kiitotien pintaan?

Finavian tekninen johtaja Henri Hansson sanoo, että yhtiön kaikki kiitotiet ovat asfalttipintaisia. Vaihtoehtoinen pintamateriaali olisi betoni, mutta sen kestävyys Suomen talviolosuhteissa on haasteellista.

”Kiitotien pinnan alla ovat kantavat rakenteet, jotka yhdessä päällysteen kanssa ottavat vastaan koneista tulevan kuormituksen vastaan”, Hansson sanoo.

Kantavuuden lisäksi kiitotien pinnan on oltava tasainen, kuitenkin niin, että vesi pääsee valumaan pois. Myös kitkaominaisuuksien pitää olla riittävät. Kiitotien reunoilla ja päissä on oltava kantavaa ja tasaista kiitoaluetta sekä päissä turva-aluetta.

Ylläpidon ja peruskorjausten lisäksi lentoasemia kehitetään koko ajan. Parhaillaan Finavia laajentaa Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentoasemia.

Kuusamon lentoaseman historia lyhyesti

1972             Ensimmäinen asema- lennonjohtorakennus otetaan käyttöön.

Reittiliikenne Oulun ja Kuusamon välillä käynnistyy.

1974             Lentoaseman kiitotie pidennetään 800 metristä 1500 metriin.

1977             Uusi lennonjohtotorni valmistuu.

1988             Uusi matkustajaterminaali avataan.

1989             Kiitotietä pidennetään 2000 metriin. Suihkukoneliikenne alkaa.

1997             Kiitotietä jatketaan 2500 metrin pituiseksi.

1998             Matkustajaterminaalin laajennus valmistuu.

2009             Matkustajaterminaalin laajennus ja saneeraus valmistuvat.

Lähde: Finavia

Leena