Hyppää sisältöön
· Leena

Matkailijavirtojen hallinnalla vastuullisempaan matkailuun


Overtourism ravistelee matkailua maailmalla – entä Suomessa? Overtourism-sanalle ei liene virallista suomenkielistä termiä. Käytännössä overtourism tarkoittaa sitä, että yksittäisessä matkailukohteessa tai matkailualueella vierailee enemmän matkailijoita kuin on sen luonnon tai paikallisen väestön kannalta järkevää. Reykjavikissa järjestetty Vastuullisen matkailun konferenssi toi esiin asioita, joita on syytä huomioida myös Suomen matkailun kehittämisessä.

Vajaat kymmenen vuotta sitten Stopover-kampanja, tuhkapilvi ja kehittyneet lentoyhteydet kasvattivat Islannin tunnettuutta. Mielipidevaikuttajat kuten National Geographic ja Lonely Planet valitsivat Islannin bucket-listalleen.
Sama kehityksen suunta on nähtävissä Suomessa mm. Suomi100-juhlavuoden ja mielipidevaikuttajien myötävaikutuksella. Matkailijamäärät ovat nopeassa kasvussa ja lentoyhteydet erityisesti Lappiin ovat lisääntyneet.

Turismifobia

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Islannin matkailijamäärä on kasvanut lähes 30 prosenttia vuodessa. Matkailijoita käy noin seitsenkertainen määrä maan asukaslukuun nähden. Kasvu on johtanut luonnon kulumiseen, ruuhkiin ja hintojen nousuun.
Sekä asukkaat että matkailijat ovat tyytymättömiä. Niin sanottu ’tourismphobia’, paikallisten asukkaiden ärsyyntyminen alkaa, kun matkailu vaikuttaa haitallisesti heidän arkeensa.
Merkkejä matkailun vaikutuksesta paikallisen väestön arkeen löytyy meillä esimerkiksi Rovaniemeltä. Siellä asuntotilanne on muuttumassa haastavasti, kun kerrostaloasuntoja vuokrataan enenevässä määrin matkailijoille.

Toki Islannin ja Suomen välillä löytyy eroja, mutta Suomessakin kannattaa nyt ennakoida matkailun kasvun tuomia ilmiöitä ja oppia Islannin tilanteesta.

Islannissa käy vuosittain jo seitsenkertainen määrä matkustajia maan asukaslukuun nähden.

Matkustajavirtojen hallinta

Islannin esimerkki osoittaa tuloreittien tärkeyden matkailijavirtojen hallinnassa. Konferenssissa kävi ilmi Reykjavikin kaupungin vahva mielenkiinto vaikuttaa matkailun kehittämiseen lentokentän kautta. Voimme Suomessakin ohjeistaa asiakkaita ja ohjata heitä valitsemaan erilaisia reittejä.
Yksittäinen yritys voi puolestaan harjoittaa liiketoimintaansa vastuullisesti ja sitouttaa asiakkaansa tekemään vastuullisia valintoja.
Matkailijavirtojen hallinnointi sen sijaan tulisi tehdä matkailukohdetasolla, yhteistyössä alueen toimijoiden ja matkanjärjestäjien kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vastuullisuutta

Vastuullisen matkailun perusperiaatteena on kehittää alueita, joissa ihmisen on hyvä elää. Tiedämme, että paikallisen väestön vieraanvaraisuus matkailijoita kohtaan on luonnon- ja kulttuurin vetovoimatekijöiden sekä palveluiden ohella matkailukohteen menestyksen kulmakivi. Jos paikallisten hyvinvointi heikkenee vastuuttoman matkailun kehittämisen myötä, niin matkailijat kuin matkailun liiketoimintakin kärsivät.

Hyvää työtä asian eteen tehdään jo. Aihe on esillä myös matkamessujen ammattilaisohjelmassa. Visit Finlandin kestävän kehityksen projekti tukee yritysten vastuullisuustyötä. Myös ammattikorkeakoulut edistävät vastuullista matkailua opetuksen ja projektien kautta.

Petra Blinnikka, lehtori, matkailu ja palveluliiketoiminta, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Leena Grönroos, lehtori, matkailun liikkeenjohto, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Kirjoittajat ovat ICRT:n (International Centre for Responsible Tourism) Suomen verkoston aktiiveja

 

Leena