Hyppää sisältöön
· Leena

Norwegianin heikko Q1

Norwegianin huolet jatkuvat. Ensimmäisen vuosineljänneksen tappiot nousivat 46,2 miljoonaan Norjan kruunuun, eli noin viiteen miljoonaan euroon.

Yhtiö kuljetti tammi-maaliskuussa 7,5 miljoonaa matkustajaa, mikä on 12 % enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Kapasiteetti kasvoi 36 % ja yhtiön täyttöaste oli 84,5 prosenttia.

IAG, eli International Airlines Group, johon kuuluvat British Airways, Iberia, Vueling ja Aer Lingus, osti huhtikuun alussa 4,6 % Norwegian Air Shuttlen osakekannasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Norwegianin kasvu on ollut viime vuosina voimakasta. Se on investoinut uusiin koneisiin ja avannut useita uusia reittejä.

”Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana polttoainekustannukset ovat nousseet voimakkaasti. Samaan aikaan olemme tuplanneet Dreamlinereiden määrän ja silti pystyneet täyttämään koneet. Kaukoreittimme ovat vakiintuneet ja pystymme tarjoamaan asiakkaillemme edullisia kaukolentoja”, summaan CEO Bjørn Kjos.

Norwegian on maailman kuudenneksi suurin halpalentoyhtiö, joka kuljetti vuonna 2017 yli 33 miljoonaan matkustajaa.

Yhtiö tarjoaa tällä hetkellä yli 500 reittiä yli 150 kohteeseen Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä, Thaimaassa, Singaporessa, Argentiinassa, Karibialla ja Yhdysvalloissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Norwegianin laivastossa on noin 150 lentokonetta, joiden keski-ikä on noin 3,6 vuotta. Yhtiön lentolaivasto on yksi maailman nuorimmista ja ”vihreimmistä”.

The International Council on Clean Transportation (ICCT) on nimennyt Norwegianin lentoyhtiöksi, joka lentää polttoainetehokkaimmin Atlantin yli.
Norwegian on valittu kolmena viime vuonna peräkkäin maailman parhaaksi kaukolentoja lentäväksi halpalentoyhtiöksi arvostetussa SkyTrax World Airline Awards -äänestyksessä ja viitenä viime vuonna peräkkäin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi.

Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 9 000 henkilöä.

Leena