Hyppää sisältöön
· Leena

Suomalaiset innostuivat kotimaan matkailusta

Suoma ry:n 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja aktivoi ja innosti kesällä kotimaisia matkailijoita. Markkinointikampanjalla halutaan vauhdittaa kotimaista matkailua myös vuonna 2019.

”Suomalaiset ovat innostuneita matkailemaan kotimaassa, kunhan saavat inspiraatiota ja tietoa kiinnostavista kohteista”, toteaa Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.

Hellénin näkemys saa tukea matkailutilastojen ennakkotiedoista, joiden mukaan kotimaan matkailijat pelastivat Suomen matkailukesän. Kesä-elokuun majoitustilastojen* mukaan kotimaan matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät noin 1,5 prosenttia siinä missä ulkomaisten yöpymiset laskivat noin 3 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kotimaisten yöpyjien osuus kesän majoitustilastoissa on noin 71 prosenttia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kotimaista matkailukesää vauhditti vahvasti Suoma ry:n 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja. Kampanjan verkkosivustolla 100syytä.fi luettiin kotimaisten matkakohteiden esittelykortteja lähes 900 000 kertaa. Kampanja vastasi suomalaisten tiedonjanoon ja onnistui aktivoimaan matkailijat etenkin sosiaalisessa mediassa, jossa tavoitettiin yli miljoona suomalaista. 100 syytä -kampanja mainittiin somen eri kanavissa keskimäärin seitsemän kertaa joka päivä.

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukemassa kampanjassa Suoma ry sai kotimaisen matkailun toimijat ympäri Suomen ymmärtämään yhteistyön voiman. Kilpailijoista tuli vahvoja kumppaneita.

”Kansainvälisen matkailubuumin kiihtyessä on tärkeää saada suomalaiset paitsi havahtumaan maamme monipuoliseen matkailutarjontaan myös ymmärtämään kotimaan matkailun työllistävä vaikutus. Tärkeä alaa tukeva poliittinen päätös olisi siirtää oppilaitosten loma-aikoja myöhemmäksi.”

TEM:n selvityksen mukaan loma-ajan siirto kahdella viikolla eteenpäin toisi matkailualalle 219 miljoonaa euroa lisätuloja ja työpaikkoja 1300 henkilötyövuotta. Siirto puhaltaisi uutta puhtia matkailusyksyyn.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Hyvien tulosten rohkaisemana kampanja jatkuu myös vuonna 2019”, kertoo Hellén, joka valittiin Suoma ry:n vuosikokouksessa 130 matkailuorganisaation yhteistyöjärjestön puheenjohtajaksi jo kahdeksannelle kaudelleen.

 

Kuva: Visit Finland, Mikko Nikkinen

Leena