Hyppää sisältöön
· Leena

Tallink-konsernilla ennätysmäärän matkustajia

Tallink-konsernin alukset tekivät viime vuonna 10 070 matkaa ja ne kuljettivat yhteensä 9 756 611 matkustajaa. Myös rahtia kuljetettiin enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Silti niin liikevaihto kuin voittokin supistuivat.

Konsernin liikevaihto ja voitto kärsivät, koska polttoainekustannukset nousivat, tilausliikennetuotot laskivat ja konsernin yhden aluksen telakointi kesti suunniteltua pidempään keväällä 2018.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Konsernin tilintarkastamaton kokonaisliikevaihto vuodelta 2018 laski 1,8 prosenttia ja oli 949,7 miljoonaa euroa (967,0 miljoonaa euroa vuonna 2017), ja konsernin tilintarkastamaton vuoden nettotulos oli 40,0 miljoonaa euroa (46,5 miljoonaa euroa vuonna 2017). Konsernin reittiliikenteen (ydinliiketoiminta) kokonaisliikevaihto kasvoi vuonna 2018 kuitenkin 0,7 miljoonalla eurolla ja oli 883,7 miljoonaa euroa.

”Vuosi 2018 oli Tallink-konsernille monessa mielessä ristiriitainen. Toisaalta teimme joukon ennätyksiä matkustajamäärissä, rahtiyksiköiden määrissä ja alustemme tekemien matkojen määrissä. Olen erityisen tyytyväinen siitä, että Viron ja Suomen välisillä reiteillä, joilla kilpailupaineet ja muut reitin haasteet ovat merkittävät, matkustajamäärät kasvavat ja yltävät jopa kaikkien aikojen ennätystasoille. Tämä osoittaa selvästi, että palveluidemme kehittäminen näillä molempien maiden välisillä keskeisillä reiteillä on kannattanut, ja tämän alueen kehitykselle jatkossa on hyvät perusteet”, kommentoi Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

”Toisaalta taloudellista tulostamme heikensivät monet tekijät, minkä vuoksi vuoden kokonaistulos ei muodostunut ennätykselliseksi. Yksi näistä tekijöistä oli laivojen ulosvuokrauksen pieneneminen, koska meillä on nyt vuokrattuna vain yksi alus, kun niitä oli edellisvuonna kolme. On kuitenkin selvää, että eniten viime vuoden tulosta heikensi polttoaineen huomattava hinnannousu, kun

polttoainekustannuksemme olivat 16,6 miljoonaa euroa edellisvuotta suuremmat.

Olemme luonnollisesti ryhtyneet lukuisiin toimiin vähentääksemme globaalien hintojen vaihtelun vaikutuksia liiketoimintaamme, mutta merkittävä osa kustannuksistamme koostuu aina polttoaineiden hinnoista”, Paavo Nõgene jatkaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena